سونوگرافی داپلر رنگی | سونوگرافی پستان اصفهان | رادیولوژی و سونوگرافی تشخیصی سرو-دکتر نینا زاهدی نژاد

تست داپلر رنگی در دوران بارداری چگونه انجام می‌شود؟

اگر از فشار دادن و تکان دادن مداوم سری دستگاه سونوگرافی در دوران بارداری نگران و خسته شده‌اید، داپلر رنگی یک روش بی‌خطر و بدون درد است. این نوع سونوگرافی شامل هیچ سوزنی نیست و نیازی به آمادگی خاصی برای آزمایش ندارد.

پس از تعیین تاریخ برای داپلر رنگی خود، تنها کاری که باید انجام دهید این است که قبل از شروع آزمایش در بیمارستان حاضر شوید و لباس بیمارستان را بپوشید.

پس از آن، به شما توصیه می‌شود مراحل ذکر شده را دنبال کنید:

  1. سونوگرافی داپلر رنگی یک روش ۳۰ تا ۶۰ دقیقه‌ای است، بنابراین پزشک به شما توصیه می‌کند که زمانی که وقت آزاد دارید برای سونوگرافی داپلر وقت بگیرید.
  2. هنگامی که شما آماده پوشیدن لباس بیمارستان هستید، باید روی میز دراز بکشید و از شما خواسته می‌شود که لباس را بلند کنید تا شکم نمایان شود.
  3. سپس تمامی نقاط شکم شما به یک ژل مخصوص آغشته خواهد شد تا برای تصویربرداری اولتراسوند آماده شود.
  4. سپس پزشک از یک پروب (نشانگر دستگاه) برای انتقال امواج صوتی به داخل شکم استفاده می‌کند و تصاویری را روی صفحه کامپیوتر تولید می‌کند.
  5. سپس امواج صوتی برای ردیابی مسیر جریان خون و حتی بررسی حرکت خون در جنین به گرافیک تبدیل می‌شوند.
  6. هنگامی که پزشک و تکنسین تمام تصویربرداری‌های لازم را پوشش داد، بیمار می‌تواند ژل را از روی شکم خود پاک کند و دوباره لباس خود را بپوشد.

هر زن بارداری باید در طول دوره بارداری خود سونوگرافی داپلر رنگی انجام دهد تا هر گونه عوارض مربوط به جریان خون در جنین در حال رشد را بررسی کند.

سونوگرافی داپلر رنگی | سونوگرافی پستان اصفهان | رادیولوژی و سونوگرافی تشخیصی سرو-دکتر نینا زاهدی نژاد

صفحه ی رسمی اینستاگرام رادیولوژی سرو (سونوگرافی پستان اصفهان) را دنبال کنید.

چه چیزی را باید در نتایج سونوگرافی داپلر رنگی بررسی کنم؟

پس از انجام سونوگرافی داپلر رنگی، ارائه گزارشات ممکن است یک روز تا یک هفته طول بکشد. مدت زمان بستگی به بیمارستان یا کلینیکی دارد که در آن آزمایش را انجام می‌دهید.

این آزمایش عمدتاً برای بررسی موارد ذیل انجام می‌شود:

  • بررسی احتمالات و خطرات اساسی زایمان زودرس
  • بررسی ناهنجاری‌های برجسته و رشد نیافتگی جنین به خصوص در حاملگی‌های چند قلویی
  • بررسی خطرات محدودیت رشد داخل رحمی
  • بررسی رشد نامناسب و نامتعادل در یکی از جنین‌ها در مورد دوقلوها
  • بررسی خطرات فشار خون بالا در مادر
  • بررسی جفت آکرتا (در موارد نادر)

در گزارشات باید هر گونه عارضه در جنین یا جریان خون و گردش خون مادر ذکر شود. در حالی که چند سونوگرافی دیگر با یک دستگاه انجام می‌شود، مشابه آن برای سونوگرافی داپلر رنگی در دسترس نیست.

آیا سونوگرافی داپلر رنگی در دوران بارداری مضر است؟

همانطور که قبلاً گفتیم سونوگرافی داپلر رنگی در دوران بارداری کاملاً ایمن و مطمئن است. رشد قبل از تولد نوزاد تحت تأثیر این تکنیک نیست و در حقیقت، برای بررسی انواع موقعیت‌های پیچیده در دوران بارداری و انجام به موقع درمان بسیار مفید است. مشکلات زیادی از طریق سونوگرافی داپلر رنگی تشخیص داده می‌شود.

همه ما می‌دانیم که پیشگیری بهتر از درمان است، بنابراین پزشک می‌تواند از بروز یک وضعیت پر خطر جلوگیری کند تا حاملگی را ایمن و سالم نگه دارد. اکنون، این یک تکنیک بسیار منسجم است که می‌تواند برای بررسی وضعیت جنین و موقعیت بند ناف بکار رود.

جدا از همه این پیامدهای بی‌خطر، یک زن باردار باید مراقب تناسب اندام، سلامت و تغذیه خود نیز باشد. سونوگرافی داپلر رنگی می‌تواند بسیاری از ناهنجاری‌ها را هم در اوایل بارداری و هم در اواخر بارداری تشخیص دهد. این امر در زنان دارای حاملگی‌های پرخطر برای رد هر گونه عوارض مربوط به جریان خون یک الزام مطلق است. اسکن داپلر برای حاملگی‌های چند قلویی و تشخیص عوارض جفت قبل از کشنده شدن بسیار رایج است.

صفحه ی رسمی اینستاگرام رادیولوژی سرو (سونوگرافی پستان اصفهان) را دنبال کنید.

جهت تماس با رادیولوژی و سونوگرافی تشخیصی سرو اینجا کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی رادیولوژی و سونوگرافی تشخیصی سرو-دکتر نینا زاهدی نژاد (سونوگرافی پستان اصفهان):

انواع تکنیک‌ های سونوگرافی بارداری

زمان بندی سونوگرافی های بارداری

سونوگرافی های دوران بارداری

انواع سونوگرافی در دوران بارداری

Leave a Comment